fredag 6 december 2013

Mixedmedia-tavla med egen gjorda Färgspray & pasta( nr 1 av 6 )

På senaste tiden har önskningarna haglat över mig från familj och släkt & vänner. Det är inte längre köpa "saker" som står på listan , utan önskan om en tavla som jag gjort :)
Det är superskoj att efterfrågan är så stor och att dem verkligen vill ha mina tavlor :) 
 

Färgerna kommer anpassas efter personerna som skall få tavlorna och kommer vara "one of a kind" , jag älskar leka med nyanser , olika material och olika färger och sen gör jag min egen "pasta" utifrån struktur jag vill ha.

Mina egna recept är :

Finkornig pasta till en sats . Ca 100 gram ( 50/50) 
1/2 vit eller färgad akrylfärg
Sen 1/2  barnpuder / sand/ grus / småsten /pärlor/glaskulor pennväss(det som blir över när pennan/kritan vässas).

Sen beroende på fasthet i pastan drygar jag ut med trälim eller liknande lim :) 

Sen har jag detta i en återförslutningsbar låda och en plastpåse över som jag tejpar när jag är klar för att det inte skall torka ut. 





För att blanda till mina färgsprejer har jag följande recept 


Göra egen glimmermist : (mitt egna recept)
1/3 vatten ( uppkokt avsvalnat eller steriliserat vatten , Apotekets koksalt, annars gror bakterier och färgmisten börja lukta efter någon dag) 
1/3 akrylfärg /färgpigment/matfärg/matgelefärg
1/3 pearl power eller liknande pulver , (blandar man i embossingpulver binder det i färgen och när man fönar över smälter det in i tavlan och ger snygg struktur) 





Sen tar jag gamla sprejflaskor och fyller på och skriver etikett vad det är för färg mm

Egen whitewashfärg  (mitt egna recept) 
2/3 vit akrylfärg
1/3 sterilerat vatten
 ( om färgen är torrare behöver man mer vatten , den skall vara sprejduglig :) ) 

Alla recept är mina egna och har genom att blanda till och testat kommit fram till egna slutsatser . Om ni testar och inte får  fram det ni vill ha , bara testa att ta mer eller mindre av de olika delarna . 

Kommentera gärna om ni testar och vad ni får för resultat . 

Tavlan här är bara påbörjad och kommer fyllas med fler detaljer , det kommer fler tavlor som just nu ligger på tork. 

Ha en underbar pysselhelg 

Med vänlig hälsning, DT-Miia 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar