torsdag 12 september 2013

Staffli Julkort - av DT-Miia


Då har sommaren gått över i höstens varma färger och man kan känna doften av kyla när man är ute . Jag blir lite nostalgisk för att man tänker tillbaka på när man var liten , hur man uppfattade de olika årstiderna . Det får mig att le.

 Min mamma var traditionsbunden , så alla traditioner hon lärt mig kommer jag föra vidare .  En tradition sommar gillade var att skapa egna julkort och skicka . Man lade ner tid & tankekraft och tänkte på mottagaren som skulle få kortet . Det har gjort att mina kort alltid innehåller överraskningar :) vi har de senaste åren överraskar med hemgjorda praliner i en söt liten dekorerad ask , dekorerade ljus och tändsticksaskar men inte minst , lite konfetti :) det finns inget roligare än se människors min när dem öppnar ett kort och det trillar ut massa små stjärnorna eller hjärtan . Eller man ser att dem njuter av pralinerna man gjort. Så lite betyder väldigt mycket för många . Så iår startade jag ännu tidigare med mina julkort och hemligheten i år . Jag har hjälpt en vän att göra lite julkort och grejer. Så jag tänkte bjuda på ett julkort med staffli funktion som jag gjort i dagarna 💜 hoppas ni tycker om det lika mycket som jag tyckte om att göra det . 


Jag har börjat med att skära till 14x14 cm kortbas i cardstock , sen vek jag enda sidan på hälften in mot mitten  sen skar jag till ett cardstock i 14x14 cm och limmade bara på den lilla flärpen (halvan som skall vikas neråt) när jag monterat kortet viker jag tillbaka som ni ser på bild och sätter en "border" med cardstock , från spill och rester och limmar fast ett passande siden band , hittar fram lite blommor & stansar ut spellbinders nya snöflingor i silver metallic cardstock .

Jag har även förberett bakgrunderna som är ca 12x12 och det är nya jul & vinter serien från kaiser kraft på pysseltagen . Jag dekorerar med Tim holtz klocka som jag har stansat i "tårtskivekartong" blir himla snyggt . Sen pärl på rad från roxstamps , blommor från roxstamps . Charmen tror jag oxå är från roxstamps . Sen den fina bilden är från kaisercraft - ett 12x12 ark fyllt med vackra motiv , vintage Christinas & citat om julen . Är helt förälskad i dessa papper , dem finns på pysseltagen . 


Fråga om det är något ni undrar eller vill veta med av .

Med vänlig hälsning, Miia 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar