onsdag 9 november 2011

Kuvertmallen direkt på mönsterpapper

I söndags visade Anna-Lena upp den nya kuvertmallen hon skapat.
Klicka HÄR för att komma till hennes tutorial.
Klicka HÄR för att köpa din egen i shopen :-)


Idag visar jag ett kuvert gjort med hjälp av mallen.


Det var så smidigt att ha mallen i datorn!
Okej, vi tar det från början.
Jag fick ett mail från Anna-Lena med mallen bifogad som PDF.
Jag sparade ner den till datorn.
Därifrån öppnade jag bara PDF:en/mallen och tryckte på "Skriv ut".

Vad skrev jag ut på för papper då?
Jo, ett bra tips är att ta något av alla de där papperna 
som blir liggande.
Detta papper var ett sådant. Jag gillar det väldigt mycket, men varje gång jag ska försöka använda det blir det att jag stoppar tillbaka det i pappershögen. De fina snöflingorna blir att försvinna nämligen, ja, under mattor, stämplingar osv.
Till ett kuvert är det däremot perfekt!
Snöflingorna får synas utan att bli utkonkurrerade.
Jag skar till ett mönsterpappret till A4-storlek, satte det i skrivaren och skrev ut mallen direkt på mönsterpapprets baksida. 

Det övre facket på skrivaren är väldigt användbart till sådana här projekt där man bara skriver ut någon grej.
Det är alltså inget krångligt alls, det här :-)

Här håller jag på och skär rent. 
Se till att de svarta ytterstrecken följer skärskårans streck, ifall pappret hamnat lite snett i skrivaren t ex pga liten felskärning vid första kapningen.

Skär eller klipp bort de grå trekanterna.

Vik/biga längs med de streckade linjerna. 
Glöm inte att man alltid viker på avigsidan först :-) 
Då undviker man att mönsterpappret liksom spricker i vikningen och det vita tittar fram. (Jag gjorde inte det denna gång= kanterna blir inte lika fina)
På kuvertets "facksida" blir det en trekantik snibb efter ihopvikningen. Antingen klipper du av den på lämpligt ställe, eller så pyntar du den :-) Jag valde pynt så klart och stansade ut en blomma.

Färdigt! :-D

Vik ihop kuvertet och sätt dubbelhäftande tejp längs med kortsidesnibbarnas nederkant.
En vacker stämpel från ROX Stamps måste självklart pryda insidan, eller hur?! ;-)

Egentligen stör det mig inte att den streckade linjen syns, men idag väljer jag att dölja den. Alla kanter på kuvertet har jag dragit mot distressdynan "Faded jeans". 
För att dölja strecket drar jag därför med dynan även här. Snabbt och smidigt gjort genom att böja kuvertets lock bakåt och dra dynan längs med kanten.

Streckad linje borta och ersatt med en heldragen i matchande blå färg.

Vit etikett skapad med en die och Cuttlebug.
Här syns det tydligt att kuvertets kanter inte är så fina, vilket som sagt beror på att jag inte vek det på avigsidan först.
Nu låter det som att kuvertet tog 7 år att göra pga all text i inlägget, men det går hur fort som helst.



Material från ROX Stamps:
Kuvertmall, Klicka!
Dubbelhäftande tejp, Klicka!
Stämpel "God jul med ljus", Klicka! 


GLAD ONSDAG!
Nina/NHL



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar