onsdag 7 september 2011

Fimoplakett med "Elin"

Ja, då var det dags för ett nytt inlägg på temat "Lera+ stämpel".

Idag gör vi en plakett. Den kan man sedan använda till diverse olika projekt, t ex bara göra en tavla av den rakt upp och ner, göra en tavla med fint papper bakom, lite blommor och kanske en text, fästa magnetremsor bakom och sätta upp på kylskåpet osv osv.

Idag har jag altrat en chokladask med plaketten som utgångspunkt:



Lera: Fimo eller Cernit
Först, knåda leran väl och kavla ut. Ha gärna t ex teflonbakplåtspapper e dyl inunder vilket jag inte har här.  Det blir lättare att få upp det från bordet då :-)
Här har det kommit in små spillbitar av andra lerbitar, men det gör mig inget., det blir en marmorerad känsla då och färgerna tar jag upp i alstret sedan.

Ta någon slags form och lägg på lerplattan. Här har jag tryckt dit en spellbinderdie. Av den får jag formen, tar sedan och klipper ut den med sax. Det är väldigt lätt att klippa i denna lera.

Sedan stämplar du ditt motiv. Själv har jag gjort så här:
Vattenfast, permanent, brun dyna användes för att färga in 
Därefter stämplade jag direkt på leran med hjälp av akrylblock. 
Ett lagom hårt tryck, så att det blir lite 3D-effekt i leran utan att det blir smetigt. 

In i ugnen och grädda enligt instruktioner på lerans förpackning.


Chokladasken är färdig! 
Nu skulle jag så klart även haft ROX Stamps läckra chokladstämpel, men pyntade med blommor och 3D-dekorationer istället.

Jag gillade formen på asken, så den behöll jag på ovansidan och skar ut topp-pappret efter asken. Undertill blev det istället två cirkelformade papper. 
Askens kanter är lite svåra att dölja, så den lila färgen fick styra mitt val av papper. 


Den lilla träfågeln är så söt! Här vände jag baksidan ut för att matcha stämpelfärgen, annars går de ju att färga på diverse sätt :-)
HÄR hittar ni dem i shopen! (4 st, 10 kr i skrivande stund!)

En kik ovanifrån.

Undrar ni över något, lämna en fråga bland kommentarer.

Material från ROX Stamps:
Stämpel: "Elin går och handlar, Klicka!
Dekoration: Träfågel, Klicka!

Ha det bra!
Nina/NHL



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar