torsdag 19 maj 2011

Motivstämplar!

Jag fick sådan lust att ge mig på ett färgläggningsarbete, det var så länge sedan!
Idag visar jag upp resultatet och någon annan dag får ni se det i bruk på något alster.
Samtliga använda stämplar kommer från ROX Stamps och finns i shoppen.
Detta tog sin lilla tid och för mig var det första gången jag gjorde mer än bara färglade en stämpel.
Gillar att måla, det är avkopplande.
När jag reser bort brukar jag ta med mig ett gäng stämplar och sitta och färglägga, ett smidigt sätt att få vara kreativ och samtidigt ändå kunna umgås med släkten.
Staketet är embossat i vitt. Jag ser ju nu att jag skulle ställt det på grusgången, inte i gräset för det blev att se lite svävande ut på bild.

Färglagt med Tombowpennor, distresser och otroligt nog Stabilopennor.
All blå färg är distressen "Broken china"
1. Staketet placeras och embossas
2. Gräs och rabatten görs med en sådan där Stabilopenna med tunn spets. Jag formar till det, målar sedan i med vatten, vilket gör att färgen flyter ut istället för att vara hårda streck.
Låter den infärgade, våta penseln samtidigt göra en bakgrund runt gräset. Vattnigt blått ger en himmel.
3. Målar efter med distressen "Crushed olive" på gräset= gulgrön ton för jag ville ha en lätt, vårig känsla.
4. Drar några streck med den mörkgröna Stabilopennan igen för att ge form.
5. Med en gulgrön Tombow gör jag små duttar i slutet av några grässtrån för mer liv. Tänk "Timotej" och liknande :-)
6. Rabatten får duttar av en ljuslila och en rosa Tombow, som ett fläckmönster.
7. Med en cerise Tombow gör jag avlånga, typ trekantiga duttmönster liknande de på grässtråna för att skapa liv och struktur i rabatten. (Klicka gärna på bilden för att få den större)
8. "Fåglar på kvist" stämplas. Runt grundstämpeln stämplar jag med olika delar av den hela stämpeln. Bara att vända och vrida på motivet och välja ut lämpliga delar och färga in dem, inte hela.
9. "Fågelbo" stämplas delvis på staketet. Bara att torka bort färg från embossingytan, dra med en embossingpenna på de ställen stämplingen syns på staketet, hälla på vitt embossingpulver igen och värma. Visst, den extra kloka kan ju börja med fågelboet först och SEDAN stämpla staketet, men annars funkar detta bra med. ;-)
10. "Kärleksbrev" passar in perfekt uppe i högra hörnet.
 11. Allt stämplat färgläggs! Jag håller mig så mycket som möjligt till huvudsakligen 6 färger för att inte göra bilden rörig. Staketet skuggas lite på och runt om med en gråblå penna, vilken sedan används till klänningen, hattbandet, grusgången (ihop m grå Stabilo) och vattenkannan också.
12. "Elin vattnar" stämplas på ett eget papper och färgläggs, klipps ut och limmas på sin plats.
13. Sist av allt skär jag ut hela bilden ur det större pappret= fula kanter försvinner.


Så, nu återstår bara vad jag ska hitta på med bilden :-D men fin blev den tycker jag.
Missar finns, men så är det ju handgjort och personligt också :-)
Kul var det!
Ha en glad fredag och skön helg! // Nina

4 kommentarer:

  1. Helt underbart!!! Som tagen ur en sagobok. Jättefint.Kram...tyrasmatte.

    SvaraRadera
  2. Jättefint målat! Det kan bli ett riktigt fint kort av det där!

    SvaraRadera
  3. jättefint å så sött. Som ett litet landskap.

    SvaraRadera